روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان

روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان
روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان از جمله رایج ترین روکش های مورد استفاده در ساخت انواع مختلف ورق های ام دی اف است که معمولا در بازار تحت عنوان روکش ممبران شناخته شده است. این روکش از مواد بسیار با دوام و پلاستیکی ساخته می شود.
روکش پی وی سی در ضخامت های مختلف، تنوع لایه ها و در تعداد لایه های مختلف، نقش های متفاوت، رنگ های مختلف و با توجه به نوع کاربرد و نیازی که می تواند داشته باشد تولید می گردد.
این روکش به طور معمول دارای یکسری لایه های آستری، پلی ونییل کلراید و همچنین لاک های مختلف است. ضخامتی که این روکش از آن برخوردار است چیزی در حدود 2 تا 3 میلی متر است.
اطلاعات جامع در مورد روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان
این نوع روکش سیستان و بلوچستان از انعطاف بالایی برخوردار است و به همین علت از این روکش برای روکش کردن آن سطوحی که ابزار خورده هستند آن هم با اختلاف سطح بالا مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین از این روکش برای ساختن نوار لبه، نوار لبه فرم دار، نوار لبه فرز خورده، روکش کردن یکسری از پروفیل ها استفاده می کنند.
یکی دیگر از کاربردهای روکش پی وی سی این است که در ساختن یکسری از مصنوعات که نیازمند پیوستگی روکش در ابعادهای مختلف هستند و یا نیازمند ایجاد کردن شیارهای V شکل بر روی ام دی اف و همچنین تا کردن آن ها نیاز باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
مثال هایی که برای این روکش در این زمینه می توان زد از جمله: میز تلوزیون، جعبه بلندگو یا همان باند و … است.
معمولا این نوع روکش را روی سطوح صاف ام دی اف که با سنباده صیقل داده شده است می چسبانند. این روکش را با استفاده از پرس های غلطکی و با چسب های اپوکسید و کوپلیمری در دمای اتاق می چسبانند.
در بعضی موارد علاوه بر این چسب ها از چسب های گرم نیز برای چسباندن این روکش ها استفاده می کنند. بعد از اینکه این روکش را روی ام دی اف چسباندن باید بر روی سطوح صاف برای چندین ساعت نگه داری شود تا اینکه اتصال بین این روکش و ام دی اف تکمیل گردد.
این نوع روکش از انعطاف بالایی برخوردار است بخصوص زمانی که در داخل پرس روکش ممبران حرارت ببیند باعث می گردد که در نقش و نگارهای بسیار ظریف، اشکال هایی که دارای شعاع کوچک و سخت هستند و آن دسته از ابزار خورده های عمیق کاربرد داشته باشد.
مشخصات روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان:
روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان یک محصول دکوراتیو است و با توجه به کاربردی که در صنایع UPVC و همچنین صنایع چوب دارد به دو دسته خود چسب ( روش گرم) و بدون چسب (روش سرد) تقسیم می شوند.
این مدل از روکش سیستان و بلوچستان در عرض های مختلف و همچنین ضخامت های گوناگون قابل تولید است.
روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان چه مکان هایی را می توان روکش کرد؟
1- انواع پانل های سقفی و همچنین دیوارپوش هایی از جنس UPVC را می توان روکش کرد.
2- صفحات چوبی چند لایه و تک لایه را می توان روکش کرد.
3- ورق های ام دی اف را می توان روکش کرد.
4- الوارها و همچنین ورق ها را می توان در صنایع چوب با استفاده از پی وی سی روکش کرد.
5- به راحتی می توان پروفیل های پنجره و درب های UPVC را روکش کرد.
6- می توان انواع محصولات کامپوزیت و همچنین چوب پلاستیک ها را روکش کرد.
7- می توان در ساختمان سازی انواع صفحات فلزی را روکش کرد.
8- انواع الوارهای آزبست را می توان روکش کرد.
9- انواع پروفیل هایی از جنس آلومینیوم را نیز می تواند روکش کند.
کابینت آشپزخانه با روکش پی وی سی:
در هر منزلی آشپزخانه به عنوان قلب خانه شناخته می شود و برای خانم های هر منزلی دکوراسیون آشپزخانه بسیار مهم است چون که در زیبایی خانه نقش مهمی را ایفا می کند. پس باید به هنگام سفارش دادن ام دی اف برای آشپزخانه منزل نسبت به به ورق های ام دی اف بکار رفته در ساخت کابینت و از همه مهم تر در روکش ورق بکار رفته نیز باید دقت بسیار داشته باشیم.
آشپزخانه منزل هم مکانی است که باعث زیبایی منزل شده و هم محلی است که خانواده بیش ترین وقت خود را در آن به سر می برد. پس بنابراین باید در انتخاب روکش کابینت های آن بسیار دقت کنیم و بهترین روکش از نظر ما که دارای زیبایی و کیفیت بسیاری هست روکش پی وی سی است.
با توجه به مواردی که گفته شد بهتر است در ابتدای کار نسبت به تعریف این روکش اقدام کنیم تا علت انتخاب روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان را بهتر درک کنیم.
روکش پی وی سی چیست؟
روکش پی وی سی مخفف شده واژه Polyvinyl chloride و به معنای پلی وینیل کلراید است. این مدل از روکش از یک نوع پلاستیک بسیار با دوام و سخت ساخته شده است و یا به عبارتی می توان گفت که این روکش جزو خانواده کوپلیمرها و همچنین پلیمرها است که همه این موارد دارای یک گروه مشترک به نام وینیل هستند.
این روکش به طور کلی در دو نوع انعطاف پذیر و همچنین سخت ساخته می شود و یکی از با ارزش ترین محصولات درصنعت چوب بشمار می رود.
توجه داشته باشید که این روکش علاوه بر اینکه در صنعت چوب دارای کارایی بالایی است در صنعت ساختمان سازی نیز دارای کاربرد های بسیاری است به عنوان مثال جایگزینی بسیار مناسب برای مواد ساختمانی نظیر سیمان، سفال و چوب است و در زیبایی ساختمان نقش مهمی را ایفا می کند.
چیزی در حدود 50 درصد از این مدل روکش سیستان و بلوچستان را ساختمان سازی استفاده می کنند. به دلیل اینکه روکش پی وی سی ارزان است و به راحتی سرهم بندی می شود.
مزایای کاربرد روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان
1- دارای سازگاری بالا با محیط است.
2- دارای قابلیت ضد آب به دلیل جنسی که دارا است.
3- دارای مقاومت بالا در برابر الکل ها و اسیدها است.
4- روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان خود سوز نیست.
5- با بکار بردن این محصول در ورق های ام دی اف و همچنین ساختمان سازی به هیچ عنوان نیازی به رنگ آمیزی و هزینه های اضافی نیست.
6- دارای مقاومت بالا در برابر حرارت است.
7- دارای مقاوت در برابر خط و خش و سایدگی است.
8- مقاومت بالا در برابر حشرات موذی از جمله سوسک، موریانه، مورچه و … دارا است.
9- دارای وزن بسیار سبک است.
10- امکان نگه دارای آسان دارد.
11- روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان به راحتی قابلیت تمیز شدن را دارد.
12- این روکش از قابلیت ابزار خوری بالایی برخوردار است.
کاربرد روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان:
1- روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان در ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارد.
2- در ساخته شدن کمدهای رختکن، کمدهای کفش استخرکاربرد دارد.
3- در ساخته شدن کابینت و کمدهای داخل حمام و سرویس بهداشتی کاربرد دارد.
4- در ساخته شدن بدنه سینک ظرف شویی دارای کاربرد است.
5- در ساخته شدن قفسه گلخانه ها کاربرد دارد.
6- در فضاسازی دخل شهر و همچنین پارک ها کاربرد دارد.
7- در صنعت خودروسازی دارای کاربرد است.
8- در صنعت کشتی سازی و همچنین برخی سازه های دریایی دارای کاربرد است.
9- در ساخته شدن انواع مبلمان منزل، مبلمان اداری، انواع میزهای نهار خوری، میزهای اداری، کمد لباس، میز تلوزیون، سرویس خواب و … دارای کاربرد است.
از مهمترین مزایای روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان:
1- دارای طول عمر بالایی است:
طول عمرروکش یکی از مهم ترین موارد در انتخاب آن برای ورق های ام دی اف است. ورق های ام دی افی که در ساخت کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند باید با روکشی که دارای طول عمر زیادی است پوشانده شود تا مدت زمان زیادی را دوام بیاورد.
از مهم ترین مزایای این مدل از روکش سیستان و بلوچستان داشتن طول عمر بسیار زیاد است. این روکش در مقایسه با موارد دیگر طول عمر بالایی دارد و در اثر گذر زمان به هیچ عنوان دچار خرابی و فرسودگی نخواهد شد.
2- مقاومت بالا:
یکی دیگر از مزایای این روکش داشتن مقاومت بالا است. این روکش در برابر سایدگی، حرارت، رطوبت، اسید، الکل دارای مقاومت بالایی است.
توجه داشته باشید که اگر بر روی ام دی اف خام آب بریزید به مرور زمان دچار فرسودگی خواهد شد اما وقتی که سطح ام دی اف با روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان پوشیده شود در آن صورت در برابر موارد گفته شده می تواند به راحتی مقاومت کند و به هیچ عنوان رطوبت به داخل ام دی اف ها نفوذ نمی کند.
3- دارای تنوع بالا در طرح و رنگ:
ترکیب رنگ و همچنین رنگ بندی مهم ترین مسئله در طراحی دکوراسیون داخلی منزل و بخصوص آشپزخانه است. در انتخاب طرح و رنگ کابینت های آشپزخانه باید دقت بسیار زیادی داشته باشید زیرا اگر از طرح و رنگ مناسبی برخوردار نباشند در این صورت دکوراسیون آشپزخانه بدفرم و زشت دیده خواهد شد.
روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان یکی از بهترین روکش ها در زمینه طرح و رنگ است که دارای تنوع بسیاری در این زمینه است. این تنوع در رنگ و طرح امکان انتخاب بیشتری را به شما می دهد تا بتوانید با خیالی آسوده برای دکوراسیون داخلی منزلتان ایده مورد نظر خود را انتخاب کنید.
4- دارای قیمتی کاملا مقرون به صرفه:
آخرین و مهم ترین مزیت دیگر این روکش داشتن قیمتی کاملا مقرون به صرفه است. این روکش علاوه بر داشتن زیبایی در طراحی و همچنین دارای تنوع زیاد در نقش و نگار به لحاظ قیمت بسیار مقرون به صرفه است و همین مورد باعث شده است که دارای طرفداران بسیاری باشد.
مواردی که در قیمت روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان می تواند تاثیرگذار باشد:
1- آن دسته از طرح های کنده کاری شده و دارای پیچیدگی قیمتی تر هستند.
2- جنس روکش پی وی سی که برای پوشش دادن ورق های ام دی اف بکار می رود نیز در قیمت آن موثر است.
3- جنس چسبی که برای چسباندن این روکش بر روی ورق های ام دی اف بکار می رود نیز در قیمت آن موثر است.
4- کیفیت روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان نیز در قیمت آن موثر است.
5- در بعضی موارد تجربه و ماهر بود افرادی که این محصولات را تولید می کنند نیز در قیمت چندان بی تاثیر نیست مانند برند تولیدی که برای این روکش ها بکار می رود.
نحوه تولید روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان:
برای تهیه کردن این روکش از یکسری از فرایندهای مختلف پلیمریزاسیون استفاده می شود و سرانجام این پلیمر تولید شده را با همان فرآیند معرفی می کنند.
از جمله فرآیند های پلیمریزاسیون روکش پی وی سی عبارتند از:
1- فرآیند پلیمریزاسیون تعلیقی:
درمرحله اول این روش مونومر مایعی که دارای قابلیت حل شدن در آب را ندارد با همزن های قوی هم زده تا اینکه در آب پخش شوند و بعد از این کار یک شروع کننده مناسب را که می تواند در VC حل شود را به آن اضافه می کنیم و واکنش به این ترتیب آغاز می شود و دست آخر ذرات معلقی از پی وی سی که در حدود 20 الی 200 میکرومتر است تولید می شود.
زنجیره های مولکولی پی وی سی که به صورت معلق در آب حضور دارند توسط سیستم های سانتریفیوژ، فیلتراسیون و همچنین توری ها از آب جدا می شوند و سپس خشک سازی بر روی آن ها صورت می گیرد.
2- فرایند پلیمریزاسیون امولسیونی:
در این روش نیز مونومرهای مایع که قابلیت حل شدن در آب را ندارند به همراه یکسری مواد امولسیونی که دارای قابلیت حل شدن در آب را دارند به وسیله همزن های قوی در آب پخش می کنند. در ادامه کار شروع کننده هایی که قابل حل شدن در آب هستند را به این مواد اضافه می کنند و سپس دمای سیستم را تنظیم می کنند.
بعد از تمامی این مراحل واکنش آغاز می شود و بعد از واکنش ذرات بسیار ریز پی وی سی تشکیل می شود. جدا سازی این مورد تحت شرایط خاصی قابل انجام است. وجود ماده امولسیونی در ساخت این روکش های پی وی سی باعث می شود که میزان اصطکاکی که بین این پلیمر و برخی قسمت های فلزی ماشین آلات یا اینکه ورق های ام دی اف کاهش پیدا کند.
تکنیک های شکل دادن به روکش پی وی سی:
1- از طریق مخلوط کن های پودری: مخلوط کردن مواد توسط این مخلوط کن انجام می پذیرد.
2- دستگاه های ژلیفیکاسیون: این دستگاه ها معمولا از نوع ماشین های تولید کننده ورق هستند.
3- دستگاه های فرم دادن: این دستگاه ها شامل یک یا چند پیچ مته گردان هستند.
4- کلندرها: برای تهیه کردن ورق های بزرگ و طویل از ترموپلاستیک و کائوچوها، رزین نرم شده را از بین چند سیلندر عبور می دهند.
5- شکل دادن از طریق فشار کم: شکل دادن از طریق فشار کم و همچنین انژکسیون بسیار سریع انجام می شود.
انواع مختلف روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان به لحاظ فرمولاسیون:
روکش های پی وی سی سیستان و بلوچستان که در شهر زاهدان تولید می شود به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.
شهر زاهدان یکی از مهم ترین شهرهای تولید روکش پی وی سی است که بهترین و با کیفیت ترین روکش ها را تولید می کند.
1- روکش پی وی سی سخت سیستان بلوچستان:
روکش پی وی سی سخت از پلاستیک سخت که دارای مقاومت بالایی است تهیه می گردد. این نوع پلاستیک به طور معمول در برابر مواد شیمیایی، رطوبت، حرارت، هوا و … دارای مقاومت است. توصیه می شود که از این روکش به دلیل داشتن ویژگی های ذکر شده بهتر است در صنایع چوب استفاده شود. در ساختن این روکش به هیچ عنوان از افزودنی های نرم استفاده نشده است و همین امر باعث شده است که به آن روکش پی وی سی سخت گفته شود.
2- روکش پی وی سی نرم یا روکش پی وی سی منعطف سیستان و بلوچستان:
برای ساختن روکش پی وی سی نرم یا روکش منعطف سیستان و بلوچستان به طور معمول یکسری نرم کننده ها که قابلیت سازگاری با پلیمرآن داشته باشند اضافه می کنند و این باعث می شود که میزان تلبور آن پایین بیایید.
این نرم کننده ها که به این پلیمرها اضافه می کنند همانند روان کننده ها عمل می کنند که باعث ایجاد پلیمر منعطف می شود که به آن روکش پی وی سی نرم یا روکش منعطف سیستان و بلوچستان گفته می شود.
مزایای پی وی سی منعطف یا همان نرم:
1- این پی وی سی دارای قیمتی کاملا مناسب و مقرون به صرفه است.
2- عایقی کاملا مناسب در برابر جریان الکتریکی است.
3- دارای مقاومت بالا در برابر اسیدها، روغن و همچنین ضربات است.
3- روکش پی وی سی کلرینه سیستان و بلوچستان:
روکش پی وی سی کلرینه سیستان و بلوچستان را با اضافه نمودن مقداری کلر به ماده رزین پی وی سی در حدود 67 الی55 درصد تهیه می کنند. روکش پی وی سی کلرینه سیستان و بلوچستان می تواند درصد بسیار بالایی از دما را تحمل کند. نکته مهمی که در این مورد از روکش وجود دارد این است که در کشور ایران به هیچ عنوان از این روکش استفاده نمی شود.

روکش پی وی سی سیستان و بلوچستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول

مقایسه

تماس فوری