روکش پی وی سی سمنان

روکش پی وی سی سمنان

روکش پی وی سی یا به عبارتی پلی وینیل کلراید که یک نوع پلاستیک یا همان پلیمر است که دارای کاربردهای فراوانی است و در دنیای امروز یکی از پر مصرف ترین و با ارش ترین محصولات در صنعت چوب و صنعت ساختمان سازی به شمار می رود.

این پلاستیک در طول سال در دنیا چیزی در حدود 45 میلیون تن به تولید می رسد و بعد از پلی پروپیلن و همچنین پلی اتیلن یکی از پر مصرف ترین پلی مرهای روز دنیا به شمار می رود. این روکش به قدری دارای طرفدار هست که سالانه میزان مصرف آن  به طور میانگین چیزی در حدود 5 درصد در حال افزایش است.

با توجه به تخمینی که زده شده است بیشترین مصرف این پلیمر در ساختمان سازی و صنعت چوب است که در ادامه مطالب در این مقاله به دلایل استفاده آن اشاره خواهیم کرد.

تاریخچه روکش پی وی سی:

این پلیمر زیبا در قرن نوزدهم برای اولین بار توسط دانشمندان کشف گردید. این پلیمر در سال 1835 توسط دانشمندی به نام هنری ویکتورگنالت برای اولین بار و در سال 1872 بعد از این فرد توسط دانشمندی به نام اوگن بومان کشف شد.

بعد از اینکه این روکش را کشف کردن کم کم به کاربردهای فراوان آن پی بردند و سعی نمودن در صنایع مختلف از آن استفاده کنند. که امروزه نیز شاهد استفاده روز افزون این روکش در دنیای امروز هستیم.

چگونگی تولید روکش پی وی سی سمنان

پی وی سی به طور معمول به 5 روش پلیمریزه تولید می شود. در هر یک از این روش ها به طور معمول نوع خاصی از پلیمرها با خواص بسیار متفاوت تولید می گردد. به راحتی می توان با تغییر دادن یکسری شرایط واکنش و انتخاب کردن شیوه خشک کردن مواد تولید شده در محصول نهایی برخی تغییرات را ایجاد کرد.

روکش پی وی سی را می توان به راحتی با انجام دادن همه فرآیندهای تولید ترموپلاست تهیه کرد.

روش های تولید پی وی سی:

  • پلیمریزاسیونی که به روش سوسپانسیون تولید می شود. این روش یکی از روش هایی است که در حدود 80 درصد این پلیمر به این روش در دنیا تولید می شود. در این روش مونومرها به حالت دانه های بسیار ریز در می آیند و تحت فشاری که در آب قرار می گیرند به حالت معلق از آب بیرون آمده و پخش می شوند.

این ذرات ریزی که در آب پخش می شوند نامحلول هستند. برای اینکه این محصولات به یک دیگر نچسبند و به راحتی در آب پخش شوند از یکسری  پایدار کننده ها مانند ژلاتین و همچنین نشاسته استفاده می کنند. بعد از اینکه واکنش پیشرفت کرد چیزی در حدود 80 الی 90 درصد این مونومرها به این پلیمر تبدیل می شوند.

این روکش پی وی سی به دلیل اینکه آب را به خود جذب نمی کند از آن در تولید کردن محصولات شفاف استفاده می کنند.

ایرادات این نوع پلیمر:

  • حساسیت آن نسبت به حرارت
  • حساسیت آن نسبت به نور خورشید
  • حساسیت آن نسبت به اکسیژن

مزایای این نوع روکش پی وی سی:

1- انتقال دادن گرمایی که از واکنش پلیمریزاسیون تولید می شود که این عمل به راحتی در محیط آب انجام می گیرد.

  • پلیمریزاسیونی که به روش امولوسیون تولید می شود. این روش نیز 10 الی 15 درصد میزان تولید این نوع پلاستیک را در دنیا به خود اختصاص می دهد. در این روش مونومر تحت فشار زیاد و همچنین حرارت بالا به مایع تبدیل می گردد.

این مایع در آب به وسیله مواد امولسیون کننده به حالت امولسیون تبدیل می شود و بعد از آن کاتالیزورهایی که در آب هستند عمل پلیمریزاسیون را به انجام می رسانند. در این وضعیت تولیدی، میزان وزن مولکولی محصول تولید شده وابسته به درجه حرارت واکنش است که چه مقدار باشد.

در کل می توان گفت که هر چقد درجه حرارت بالا باشد در این صورت پلیمر تولید شده دارای وزن مولکولی پایینی خواهد بود و اگر میزان درجه حرارت کم باشد در این صورت وزن مولکولی این پلیمر افزایش پیدا خواهد کرد.

موارد مصرف این نوع پی وی سی:

1- برای تولید چرم مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

2- برای تولید کاغذ دیواری مورد استفاده قرار می گیرد.

3- و همچنین برای تولید دستکش از آن استفاده می کنند.

  • پلیمریزاسیونی که به روش توده ای تولید می شود. در این روش نیز 10 درصد میزان تولید این پلاستیک در دنیا صورت می گیرد. در این روش مونومرها با کاتالیزورهای بسیار کمی مخلوط می شوند و سپس پلیمر پی وی سی را تولید می کنند.

این پی وی سی تولید شده در مونومرها به صورت نامحلول است و در کف ظرف رسوب کرده و سپس خارج می شود. در این حالت کنترل کردن شرایط دشوار است و احتمالا برهم خوردن شرایط فرآیند دور از انتظار نیست.

4- پلیمریزاسیونی که به روش محلول تولید می شود. که میزان 1 الی 2 درصد میزان تولید این محصول به این روش اختصاص دارد.  در این مورد مونومر در یک حلالی که آلی است حل می شود. این حلال حتی می تواند پلیمر تولید شده را نیز در خود حل کند. انتخاب کردن حلالی مناسب تاثیر بسزایی در کیفیت و همچنین اندازه ذرات محصول تولید شده دارد.

  • پلیمریزاسیونی که به روش رسوبی تولید می شود. این روش نیز درصد بسیار ناچیزی از تولید پی وی سی را به خود اختصاص می دهد. در این روش نیز از حلال استفاده می شود ولی مونومر در این حلال حل نمی شود و در پایان واکنش نیز پی وی سی تولید شده در انتهای ظرف رسوب می کند و سپس از راکتور خارج می گردد.

این روش به دلیل اینکه دارای هزینه بالایی در تولید است صرفه اقتصادی ندارد و به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.

در همه حالت ها پلیمر پی وی سی که به دست می آید معمولا بی شکل بوده و کریستال های خاصی در آن شکل نمی گیرد.

کاربرد روکش پی وی سی سمنان در منازل

روکش پی وی سی سمنان در موارد بسیاری دارای کاربرد است که در ادامه همین مطلب به اشاره می کنیم:

1- استفاده از این پلیمر برای ساخته شدن انواع مبلمان های راحتی، نیمه راحتی، کلاسیک، سلطنتی، نیمه سلطنتی، انواع میزهای نهارخوری، میزهای اداری، میز تلوزیون، جلو مبلی، بوفه، سرویس خواب، کمد لباس و … مورد استفاده قرار می گیرد.

2- برای ساخته شدن کابینت های آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

3- برای کمد و کابینت هایی که در سرویس بهداشتی و حمام موجود است مورد استفاده قرار می گیرد.

4- از این پی وی سی به طور معمول برای روکش کردن انواع درب های چوبی و پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد.

5- در استخرها برای ساخته شدن کمد نگهداری کفش ها و همچنین کمدهای رختکن مورد استفاده قرار می گیرد.

6- قفسه هایی که در گلخانه وجود دارند از این روکش برای ساخته شدن آن ها استفاده می شود.

7- در داخل شهر معمولا برای فضاسازی از این روکش استفاده می کنند بخصوص در بخش پارک ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

8- در صنایع مختلف از جمله: صنعت خودروسازی، صنعت چوب، صنعت ساختمان سازی و .. مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای کاربرد روکش پی وی سی سمنان

1- این روکش دارای قابلیت ضد آب است.

2- روکش پی وی سی سمنان دارای قابلیت و سازگاری بالا در برابر شرایط محیطی است.

3- این پلیمر دارای وزنی بسیار سبک است.

4- قابلیت خود سوزی ندارد.

5- دارای قابلیتی است که هزینه های اضافی مربوط به رنگ آمیزی را کاهش می دهد.

6- مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد.

7- مقاومت بالایی در برابر خط و خش و همچنین سایدگی دارد.

8- در برابر حشرات موذی همچون موریانه، سوسک، مورچه و … دارای مقاومت است.

9- نگهداری و محافظت از این روکش بسیار آسان است.

10- دارای قابلیت تمیز شدن آسانی است.

11- دارای قابلیت ابزار خوری بالایی است.

مهم ترین ویژگی روکش پی وی سی سمنان

در ادامه این مطلب به برخی ویژگی های این روکش اشاره خواهیم کرد که نشان از کیفیت برتر این روکش است لازم به ذکر است که به این نکته اشاره کنیم که یکی از بهترین تولید کننده های این روکش در شهرهای دامغان، شاهرود، گرمسار و ایوانکی است.

این شهرها از بزرگترین شهرهای استان سمنان است که روکش پی وی سی با بهترین کیفیت ممکن را تولید کرده و در اختیار همگان قرار می دهند که درادامه به این موارد مهم که باعث کیفیت برتر این روکش شده است اشاره می کنیم:

1- دارای قابلیت انعطاف پذیری:

این روکش به دلیل اینکه دارای قابلیت انعطاف پذیری است می تواند به راحتی به هر شکل ممکنی دربیاید. می توانیم به راحتی با استفاده از حرارت آن را به هرشکل دلخواهی در بیاوریم و این قابلیت باعث شده است که بیشتر در صنعت چوب برای روکش نمودن کابینت آشپزخانه، انواع میزها از جمله میز نهار خوری، میز تلوزیون، میز تحریر، بوفه، سرویس خواب، مبلمان و … مورد استفاده قرار بگیرد.

2- قابلیت چاپ پذیری دارد:

این قابلیت باعث شده است که بتوانیم به هر شکل و طرحی که مد نظرمان هست آن را چاپ کنیم و این یکی از ویژگی های مهم روکش پی وی سی سمنان است.

3- دارای دوام و مقاومتی بسیار است:

این پلیمر چون از جنس پلاستیک است باعث شده است که دارای دوام بالایی باشد و این ویژگی باعث شده است که در هر صنعتی از جمله: صنعت خودروسازی، صنعت چوب، صنعت ساختمان سازی، صنعت کشتی سازی و .. مورد استفاده قرار بگیرد.

4- داشتن قیمتی مناسب نسبت به دیگر روکش ها:

این ویژگی روکش پی وی سی سمنان باعث شده است که یکی از بهترین روکش ها محسوب شود و دارای طرفداران بسیاری باشد.

5- دارای طول عمر بالا:

این روکش به دلیل جنسی که دارد نیازی دقیق برای نگه داری آن نیست و به راحتی می توان برای تمیز کردن آن از آب و مایع استفاده کنیم چون در برابر آب نفوذ ناپذیر است. این موارد گفته شده باعث شده است که این روکش دارای طول عمر بالایی باشد.

6- در طرح و رنگ دارای تنوع بسیاری است:

این روکش انواع طرح ها و رنگ ها را دارا است و امکان انتخاب را برای همه مشتریان حتی آن دسته از مشتریانی که دارای انتخاب سختی هستند نیز را راحت نموده و هر کسی می تواند با توجه به سلیقه خود از بین آن طرح و رنگ ها روکش مورد نظر خود را انتخاب کند.

7- دارای مقاومت بسیار در برابر رطوبت و آب است:

این روکش با توجه به اینکه از پلاستیک تشکیل شده است عایق بسیار خوبی در برابر آب و رطوبت است و این یکی از مهم ترین ویژگی های آن است. این ویژگی باعث شده است که به راحتی از آن در مناطقی که دارای رطوبت بالایی هستند استفاده نمود.

8- قابلیت نصب شدن راحت:

این روکش باتوجه به کیفیت تولیدی که دارد نسبت به دیگر روکش ها به راحتی می تواند نصب شود. در کل می توان به این ویژگی اشاره نمود که این روکش می تواند بر روی هر نوع سطوحی که چه ناهموار و چه صاف  نصب گردد و به هنگام نصب نمودن آن نیازی به وسایل سنگین برای برش دادن آن نیست.

قیمت روکش پی وی سی سمنان

یکی از مهم ترین موارد در انتخاب نمودن این روکش ها قیمت مناسب آن ها است که هر چقد روکش از کیفیت برتر و قیمت مناسب تر برخوردار باشد بیشتر انتخاب می شود. البته لازم به ذکر است که به این نکته اشاره کنیم قیمت روکش به یکسری عوامل بستگی دارد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

در کل روکش پی وی سی که در استان سمنان و در شهرهایی همچون شاهرود، دامغان، گرمسار و … تولید می شود هم از قیمتی مناسب و هم اینکه از برترین کیفیت ممکن برخوردار هستند.

مواردی که بر روی قیمت روکش پی وی سی تاثیرگذار است:

1- میزان ضخامت روکش پی وی سی که تولید شده است.

2- ابعاد این روکش

3- کیفیت تولیدی روکش

4- کاربرد روکش پی وی سی اینکه در چه مکانی مورد استفاده قرار می گیرد.

5- آن دسته از روکش ها که دارای کنده کاری و همچنین پیچیدگی در کنده کاری هستند قیمتی تراند.

6- جنسی که در ساخت این روکش ها بکار می رود.

7- جنس و نوع چسبی که برای چسباندن آن بر روی انواع سطوح استفاده می شود نیز بر قیمت آن تاثیر می گذارد.

8- در بعضی از شهرهای استان سمنان که دارای تجربه کاری بالایی هستند و بهترین کیفیت را تولید می کنند نیز، در قیمت آن ها تاثیرگذار است.

با توجه به این موارد نام برده هرچقدر این موارد در روکش تولید شده بالاتر باشد در این صورت قیمت آن بالاتر خواهد بود اما در روکش های پی وی سی سمنان با توجه به اینکه این موارد بالا است اما دارای قیمتی کاملا مناسب هستند. استفاده از این روکش باعث شده است که از بابت هزینه بسیار مقرون به صرفه باشد.

استفاده از روکش پی وی سی سمنان در دکوراسیون های داخلی و خارجی

این پلیمرها دارای زیبایی منحصر به فردی هستند که باعث جذب هر کسی در هر صنعتی می شوند و یکی از دلایل زیبایی آن ها وجود انواع مختلف طرح و رنگ ها است.  این روکش به دلیل اینکه دارای طرح و رنگ های  مختلفی است در طراحی داخلی و زیبایی آن بسیار موثر خواهد بود.

وقتی از این روکش در طراحی داخلی استفاده شود به دلیل اینکه از جنس پلاستیک تولید شده است تمیز کردن آن کار دشواری نیست و به راحتی انجام می پذیرد و شما می توانید به راحتی با استفاده از آب و صابون سطح آن را تمیز نمایید. این پلیمر همانطور که گفته شد در برابر آب غیرقابل نفوذ است و این باعث می شود افراد نسبت به استفاده آن در دکوراسیون داخلی مسمم تر باشند.

از این پلیمر همچنین در دکوراسیون خارجی نیز استفاده می کنند یک مثال ساده برای آن این است که از آن در صنعت کشتی سازی نیز استفاده می کنند و دلیل آن مواد تشکیل دهنده آن که باعث مقاوم و دوام بالای آن، ضدآب بودن، مقاوم بودن در برابر حشرات موذی و مواردی از این قبیل است.

علاوه بر این موارد این روکش زیبایی خاصی را درکشتی ها ایجاد می کند.

نکته قابل توجهی که درباره روکش پی وی سی سمنان وجود دارد این است که وقتی این روکش در مرحله اول تولید می شود معمولا به رنگ سفید است و زمانی که برای دکوراسیون داخلی و یا خارجی مورد استفاده قرار می گیرد به دلیل قابلیت چاپ پذیری و با توجه به انتخاب مشتری رنگ آن تغییر می کند و در انواع رنگ ها و طرح ها به بازار عرضه می شود.

سخن آخر

درباره روکش پی وی سی سمنان صحبت کردیم و تمامی ویژگی های آن را با توجه به کیفیتی که دارا بود توضیح داده شد این اطلاعات جامعی که در اختیار شما قرار گرفت برای این بوده است که با مطالعه نمودن این اطلاعات بتوانید در انتخاب روکش ها نهایت دقت را داشته باشید بخصوص اگر روکشی که انتخاب می کنید برای استان سمنان و برای شهرهای معروف آن از جمله: دامغان، شاهرود، ایوانکی، گرمسار باشد به دلیل اینکه این شهرها روکش هایی با کیفیت  برتر و قیمتی مناسب را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

روکش پی وی سی سمنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول

مقایسه

تماس فوری