بهترین معماری اتاق پذیرایی چگونه است؟

بهترین معماری اتاق پذیرایی

بهترین معماری اتاق پذیرایی

اتاق پذیرایی اتاقی است، که عموما بزرگترین فضا به آن اختصاص داده می شود و دورهمی های اعضای خانواده و همچنین مهمانی های دوستانه و یا اقوام در آن برگزار می شوند. فعالیتهای دیگری مانند مطالعه، تماشای تلویزیون،  بازیهای مختلف مثل بازیهای رایانه ای و حتی غذا خوردن در اتاق پذیرایی انجام می شود.  درواقع باید گفت جایی است، برای استراحت و معاشرت که بهترین معماری اتاق پذیرایی شرایط را برای این اهداف فراهم می کند.

در کشورهای مختلف اتاقهای پذیرایی اشکال متنوعی دارند، اما کاربریشان مشابه است: دور هم جمع کردن افراد چه اعضای خانواده و چه دوستان و اقوام برای صحبت و استراحت و همچنین تفریح. البته خیلی جاها اتاق پذیرایی صرفا مکانی است برای پذیرایی از مهمان و از اتاقی که اعضای خانواده در آن جمع می‌شوند متمایز است؛ شاید بهترین معماری اتاق پذیرایی از این قاعده پیروی نماید. البته در بیشتر معماریها بخصوص معماری امروزی تنها یک اتاق برای این دو کاربری درنظر گرفته می شود و سپس با کمک مبلمان قسمتهایی مجزا ایجاد می شود.

بهترین معماری اتاق پذیرایی
بهترین معماری اتاق پذیرایی – طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

عناصر بهترین معماری اتاق پذیرایی

سلیقه ساکنان و اهداف استفاده از اتاق پذیرایی در سبک و معماری آن تاثیرگذار است. اتاق پذیرایی می تواند برای ملاقات و ورود مهمان ها استفاده شود و بنابراین جا لباسی، جا کفشی و آینه را می توان در آن  قرار داد. یک یا چند دست مبل، صندلیهای متنوع، میزهای بزرگ و کوچک، عسلی، قفسه های کتاب، تلویزیون، آباژور و لامپ و فرش و موکت در بهترین معماری اتاق پذیرایی دیده می شود. برخی کشورها مثل نیوزلند در اتاق های پذیرایی خود شومینه هم دارند.

در ژاپن اتاق های پذیرایی تشک های زیادی برای نشستن می بینید، همچنین درهای پنجره دار و پنلهای مستطیل شکل برای جدا کردن فضا درنظر گرفته شده که به نوعی شکل خصوصی بودن به فضا می دهد. در ایران بهترین معماری اتاق پذیرایی به اینصورت است که یک فرش کف اتاق انداخته می شود و وسایل دیگر اطراف آن قرار داده می شوند. در قدیم در اتاقهای پذیرایی دور تا دور فرش پشتی برای نشستن مهمانها قرار می دادند اما امروزه مبلمان جای آنها را گرفته اند و فقط در مکانهای تاریخی و سنتی دیده می شوند.

بهترین معماری اتاق پذیرایی
بهترین معماری اتاق پذیرایی- طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

پنجره ها در بهترین معماری اتاق پذیرایی

با قرار دادن پنجره ها در جای درست، از آنها در برابر آفتاب و باد محافظت و از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می شود. پنجره ها و درهایی که در شرق یا غرب قرار دارند، دو برابر بیشتر از آنهایی که در شمال یا جنوب هستند، انرژی را هدر می دهند. نکته دیگر اینکه اگر منظره بیرون زیبا و دوست داشتنی است، بهتر است آستانه پنجره را به اندازه کافی پایین درنظر بگیریم تا هنگام نشستن منظره دیده شود.

اتاق پذیرایی را در کدام قسمت از خانه بسازیم؟

فضاهای اصلی مانند اتاق پذیرایی بهتر است در مسیر شمال ساختمان قرار بگیرند. مکانهای رو به شمال بیشتر روز از نور برخوردارند. البته این نکته شاید در  بهترین معماری اتاق پذیرایی امری غالب نباشد.

بهترین معماری اتاق پذیرایی
بهترین معماری اتاق پذیرایی

معماری داخلی فضای اتاق پذیرایی و نشیمن

با توجه به شرایط و متراژ زمین، در بیشتر مواقع اتاق پذیرایی و نشیمن به صورت مشترک هستند، اما در وضعیت ایده آل معماری داخلی، این دو فضا از همدیگر جدا درنظر گرفته می شوند و دلیل آن هم این است که اتاق پذیرایی یک فضای عمومی و نشیمن یک فضای نیمه خصوصی در خانه محسوب می شود. بااینحال بهترین معماری اتاق پذیرایی از معیارهای مختلفی تبعیت می کند.

اندازه اتاق پذیرایی در بهترین معماری اتاق پذیرایی

  • اتاق پذیرایی بسیار کوچک. متراژ یک اتاق پذیرایی بسیار کوچک در حدود (2.1 * 3.0 متر) است. این اتاق پذیرایی کوچک فقط به اندازه یک مبل کوچک 2 نفره جا دارد، البته اگر فقط 2 یا 3 نفر باشید، می توانید بخوبی از آن استفاده کنید.
  • اتاق پذیرایی کوچک. متراژی در حدود (3 * 4 متر) دارد و 4 یا 5 نفر می توانند روی یک مبل دونفره و دو تا صندلی یا دو تا مبل دونفره بنشینند. بنابراین 2 یا 3 نفر می توانند براحتی به تماشای تلویزیون بپردازند، البته اگر تلویزیون روی دیوار، پشت یکی از مبلها نصب شده باشد. بنابراین بهترین معماری اتاق پذیرایی صرفا به معنای بزرگ بودن آن نیست.
  • اتاق پذیرایی متوسط. فضایی معادل 3.7 * 5.5 متر وسعت دارد و 6 تا 10 نفر می توانند روبروی تلویزیون و برروی حدود 5 صندلی بنشینند و تلویزیون تماشا کنند و یا به گفتگو بپردازند. در اتاق پذیرایی متوسط ​​فضا برای مبلهای 3 نفره وجود دارد.
  • اتاق پذیرایی بزرگ. یک اتاق پذیرایی با ابعادی بزرگتر از 4.6 * 6 متر، فضای بزرگ محسوب می شود که در آن امکان دور شدن مبل ها از دیوارها، داشتن مبلهای لوکستر و داشتن بیشتر از یک دست مبل فراهم است. در یک اتاق پذیرایی بزرگ بهتر است سبکی دیگر از مبلمان یا یک میز بزرگ اضافه کنید تا فاصله بین صندلیها کمتر شود و فضای صمیمی تر و راحتتری برای مکالمه و گفتگو ایجاد شود؛ این امر راهی برای رسیدن به بهترین معماری اتاق پذیرایی است.

 

بهترین معماری اتاق پذیرایی
بهترین معماری اتاق پذیرایی – طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

شکل اتاق در بهترین معماری اتاق پذیرایی

اتاق پذیرایی بیشتر به شکل مستطیل است. البته خانه هایی هستند که اتاق پذیرایی آنها کمی اضافی دارد که قابلیت و استفاده های بیشتری به اتاق پذیرایی می دهد. مثلا فضای اضافه برای قرار دادن یک پیانو یا نشستن و تماشا کردن منظره حیاط یا … . این فضای اضافی می تواند به مکانهای دنجی برای خواندن کتاب یا تماشای مناظر بیرون از خانه تبدیل شود. بنابراین بهترین معماری اتاق پذیرایی صرفا به معنای داشتن یک فضای چهارگوش نیست.

یکی از سایتهایی که ایده ها و راهنمایی های خوب در مورد معماری اتاق پذیرایی دارد، سایت آرشیتکچیال دیجست است که می توانید برای ایده بیشتر از آن استفاده کنید.

بهترین جا برای قرار دادن درب در بهترین معماری اتاق پذیرایی کجاست؟

بهتر است اتاق پذیرایی تنها یک درب داشته باشد تا فضا برای ایجاد قفسه های کتابخانه یا قرار دادن میزکار وجود داشته باشد. در معماری اتاق پذیرایی، درها و میزان گردش آنها باید در نظر گرفته شود.  زیرا محل قرارگیری و گردش درب می تواند در تقارن اتاق تأثیر بگذارد.

در صورتی که بیش از یک در برای اتاق پذیرایی درنظر گرفته شده است، باید توجه داشت که مسیر گردش درها با چیدمان مبلمان مغایرت نداشته باشد. گردش ناکارامد در باعث می شود تا فضای کمتری برای نشستن وجود داشته باشد و افراد حاضر در پذیرایی حواسشان با باز و بسته شدن در پرت شود. پس از مواردی که در دستیابی به بهترین معماری اتاق پذیرایی درنظر گرفته می شود، زاویه گردش در و فضایی است که اشغال می کند.

 

بهترین معماری اتاق پذیرایی
بهترین معماری اتاق پذیرایی – طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

عناصر مهم بهترین معماری اتاق پذیرایی

عناصر معماری که می توانند در ایده های معماری اتاق پذیرایی تاثیرگذار باشد، عبارتند از:

  • استفاده از تابلوهای متنوع؛ اگر با اتاقی روبرو هستید که احساس می کنید ارتفاع زیادی دارد، با اضافه کردن تصاویر روی دیوار باعث می شوید تا دیوار کوتاهتر به نظر بیاید.
  • استفاده از وسایل فانتزی و تزئیناتی مانند گلهای مصنوعی و ظروف سنتی می تواند فضای اتاق پذیرایی را دلنشینتر کند.

بهترین معماری اتاق پذیرایی براساس فعالیتهایی که در آن انجام می شود

  • مطالعه کتابهای مختلف
  • تماشای تلویزیون (یا یک صفحه نمایش و پروژکتور در اتاق پذیرایی برای تماشای فیلم در شب)
  • انجام بازی های رایانه ای
  • انجام بازی های رومیزی
  • آرامش گرفتن با چرت زدن روی مبل یا روی صندلی
  • صرف نوشیدنی های بعد شام، میزبانی از دوستان، میزبانی یک مهمانی بزرگ

بنابراین باید گفت بهترین معماری اتاق پذیرایی دارای عملکردهای دوگانه است: اول، مکانی است برای برگزاری دورهمی های دوستان و اقوام؛ دوم، مکانی است که خود اعضای خانواده در آن به فعالیتهایی مانند تماشای تلویزیون، بحثهای خانوادگی و انجام کارهایی که دوست دارند، می پردازند.

بهترین معماری اتاق پذیرایی
بهترین معماری اتاق پذیرایی – طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

سقف در بهترین معماری اتاق پذیرایی

  • سقف شبکه ای. اصطلاح سقف مشبک برای سقفهایی بکار می رود که از شبکه ای از تیرهای تزئینی ساخته شده است. البته می توان با استفاده از قالبهای شبکه ای آماده و مواد کمتر وسبکتر حتی در بهترین معماری اتاق پذیرایی این نوع سقف را ایجاد نمود و با کمک رنگ جلوه ویژه ای به آن داد.
  • سقف مسطح. در مناطقی که آب از پشت بام تخلیه نمی شود، سقف مسطح کاربرد دارد. البته نیاز به عایق بندی و مواد ضدآب در ساخت سقف مسطح در مناطق مربوط و بارانی ضرورت ندارد.
  • سقف طاق یا طاق ضربی. استفاده از ردیف های موازی چوب یا مواد دیگر برای ساختن سقف.
  • سقف گنبدی شکل. سقف به شکل یک نیم کره یا گنبد ساخته می شود و جلوه ای بسیار مجلل و باشکوه به اتاق می بخشد. این نوع سقف در بهترین معماری اتاق پذیرایی استفاده می شود. سقف گنبدی و طاق نیازی به پشتیبانی مانند ستون ندارند،  زیرا بصورت قوس ساخته شده اند. این درحالی است که سقف مسطح به یک نگه دارنده مانند ستون و یا چهار چوب نیازمند است. این نگه دارنده بطور عمده از بتن، چوب و فولاد ساخته می شود.
بهترین معماری اتاق پذیرایی
بهترین معماری اتاق پذیرایی – طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

نتیجه گیری

در حالی که تصور می شود قلب خانه آشپزخانه است، باید گفت اتاق پذیرایی جایی است که بیشترین زمان را برای استراحت می گذرانیم. بنابراین اگر به دنبال بهترین معماری اتاق پذیرایی هستید، تیم معماری افرازگاردن آمادگی لازم در ارائه مشاوره و توصیه های لازم برای ساخت و یا بازسازی اتاق پذیرایی شما دارد. تیم معماری تارامید دقیقا می داند چگونه فضایی راحت و شاد برای یک خانواده بوجود بیاورد.

اگر به دنبال بازسازی معماری اتاق پذیرایی خود هستید و یا می خواهید از صفر آن را انجام دهید، می توانید از راهنمایی های این تیم متخصص بهره بگیرید. در این راهنمایی های همه چیز از طرح های رنگی اتاق پذیرایی گرفته تا توصیه هایی در مورد چیدمان وسایل وجود دارد. به کمک ما به اتاق پذیرایی خود احساس آرامش و شادی را به ارمغان بیاورید و از داشتن بهترین معماری اتاق پذیرایی نهایت لذت و استفاده را ببرید.

بهترین معماری اتاق پذیرایی چگونه است؟

یک نظر برای “بهترین معماری اتاق پذیرایی چگونه است؟

  1. افرازگاردن و مهندس فرهادی بهترین هستند بهترین مشاوره و همراه در انجام پروژه و واقعا دمشون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول

مقایسه

تماس فوری