بهترین طراحی اتاق پذیرایی چگونه است؟

بهترین طراحی اتاق پذیرایی
بهترین طراحی اتاق پذیرایی
بهترین طراحی اتاق پذیرایی – معماری داخلی – چیدمان لوازم خانگی

مکانی که افراد دور هم جمع می شویم، می خندیم و بازی می کنیم بدون شک اتاق پذیرایی است؛ نقطه کانونی یک خانه که محل قرارگیری آن بین آشپزخانه و اتاقهای خواب است. جایی که می‌توانید از وسایل مدرن، فرشهای زیبا و چهارگوش،  دیوارهای زنده، ساعت های رنگارنگ و درخشان استفاده کنید. در دستیابی به بهترین طراحی اتاق پذیرایی، داشتن خلاقیت امری مهم است.

 

هنگام طراحی اتاق پذیرایی، سبک شخصی خودتان را درنظر بگیرید

اتاق پذیرایی جایی است که شما بیشتر وقت خود را در آن خواهید گذراند. اگرچه سبک طراحی اتاق پذیرایی بطور عمده به قدمت ملک، ویژگی معماری ذاتی آن و سبک بقیه اتاق ها و مبلمان موجود برمی گردد، اما سبک زندگی شما نیز بی تاثیر نخواهد بود. به عبارت دیگر، اگر چند فرزند کوچک دارید، انتخاب اشیای عتیقه تزئین شده احتمالاً عملی نیست و سبک مدرن متناسبتر خواهد بود. بنابراین برای رسیدن به بهترین طراحی اتاق پذیرایی باید سبک مورد نظر و دلخواه خود را پیاده کنید.

توجه به رنگ اتاق پذیرایی و تاثیر آن بر خلق و خوی افراد

اتاق پذیرایی باید مکانی راحت باشد که اتمسفر آن خانواده و دوستان را جذب و دور هم جمع کند. رنگ‌هایی که در اتاق پذیرایی به کار می‌روند، بر احساس مهمانان تأثیر می‌گذارد. رنگ‌ها بسته به شدت و میزان گرم یا خنک بودن می‌توانند به فضا انرژی و آرامش دهند.

ترکیبی آرامبخش از رنگ آبی و سفید ملایم باعث می شود که اتاق پذیرایی بزرگ‌تر، آرام‌تر و خنک‌تر حس شود و آن را به محیطی زیبا برای دورهمی‌ها و مهمانی‌ها و در واقع بهترین طراحی اتاق پذیرایی تبدیل کند. یک فرش برنزه روشن فضا را گرم کرده و رنگ‌های خنک را در تعادل نگه می‌دارد.

توجه به سبک دیوارها و سقف

دیوارهای اتاق پذیرایی در مقایسه با اتاق‌های دیگر نیازمند دقت و رسمیت بیشتری هستند، زیرا اتاق پذیرایی یک فضای عمومی است. بنابراین باید دیوارپوش‌ها بگونه ای انتخاب شوند که سبک معماری را منعکس نمایند. استفاده از دیوارپوش‌های سنتی گرما و آرامش را به دیوارها می آورد و جلوه ای از قدمت را به آنها می بخشد.

درزهایی را که کف و سقف با دیوارها دارند، می‌توان با عناصری متمایز پوشش داد و جلوه‌ای متفاوت اعم از کلاسیک، معاصر، دنیای قدیم یا طراحی‌های منطقه ای بوجود آورد. سبک دیوارها و سقف تاثیر زیادی در دستیابی به بهترین طراحی اتاق پذیرایی دارد. طراحی لنگه در و پنجره ها، قرنیزها و سقف طاقی روکش دار و یا تیردار می توانند ترکیبی زیبا و آرام به اتاق پذیرایی انتقال دهند.

 

انتخاب کف پوش مناسب و شیک

مطابق با فضای اتاق پذیرایی کفپوشی را انتخاب کنید که زیر پا حس راحتی بوجود بیاورد. اگر کفپوشی پررنگ را ترجیح می‌دهید، رنگی خنثی انتخاب کنید که اجازه می دهد روی مبلمان تمرکز داشته باشید. کفپوش‌های چوبی از محبوب‌ترین گزینه ها برای کف اتاق پذیرایی است، بااینحال کاشی، سرامیک و سنگ همراه با فرش نیز جلوه خوبی دارند.

درنظر گرفتن نقطه کانونی اتاق پذیرایی

نقطه کانونی اتاق پذیرایی در جذب فضا کمک می کند. شومینه یک نقطه کانونی طبیعی است که نماد خانه و گرماست ، اما در بیشتر منازل، تلویزیون مرکز اصلی توجه است. ایجاد یک نمای زیبا و خیره کننده هنری نیز می تواند به عنوان نقطه کانونی بهترین طراحی اتاق پذیرایی عمل کند.

بهترین طراحی اتاق پذیرایی
بهترین طراحی اتاق پذیرایی – طراحی داخلی – چیدمان وسایل خانگی

مبلمان مناسب اتاق پذیرایی خود را پیدا کنید

در هنگام انتخاب مبلمان به جای درگیر شدن در رنگ و پارچه مبل، روی جنبه های عملی تر تمرکز کنید؛ به عنوان مثال اندازه و شکل اتاق پذیرایی، اینکه برای نشستن چند نفر به مبل نیاز دارید، جای قرار گرفتن مبل، و اینکه آیا مبل تختخواب شو می تواند خرید مفیدتری باشد یا نه.

مبل های با طرح روشن نقاط کانونی خارق العاده ای ایجاد می کنند و در طولانی مدت از آنها خسته نمی شوید.

برای فضاهای محدود، بهتر است از مبلمان با اندازه های کوچکتر استفاده کرد؛ مثلا طرحهای سنتی فضای بیشتری را اشغال می کنند. شاید یک مبل باریکتر بسیار کاربردی تر باشد و فضای بیشتری به شما بدهد و حتی شاید جا برای یک صندلی دیگر نیز به شما بدهد. بنابراین انتخاب و چیدمان درست مبلمان یکی از ویژگی های بهترین طراحی اتاق پذیرایی است.

 

بهترین طراحی اتاق پذیرایی
بهترین طراحی اتاق پذیرایی – طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

بهترین پرده را برای پنجره اتاق پذیرایی انتخاب کنید

پرده پنجره دارای الگو، طرح و  رنگ خاص هستند و حس راحتی و خلوتی به همراه دارند، میزان نور را کنترل می کنند و همچنین عایق های خوبی محسوب می شوند. انتخاب پرده برای داشتن بهترین طراحی اتاق پذیرایی تا حد زیادی به سلیقه و بودجه برمی گردد. برای ایجاد ظاهری لوکس در اتاق پذیرایی، استفاده از کرکره یا پرده رومی لایه لایه با پرده های آستر دار گزینه خوبی است. کرکره ها گزینه ای آسان برای هماهنگی و ایجاد جذابیت هستند.

 

بهترین طراحی اتاق پذیرایی
بهترین طراحی اتاق پذیرایی – طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

به دنبال فضایی برای نگهداری وسایل خود باشید

برای جلوگیری از آشفتگی و بی نظمی اتاق پذیرایی، فضایی را برای نگهداری وسایل اضافی در نظر بگیرید. برای صرفه جویی در فضا و کاهش مبلمان اضافی غیرضروری ، از وسایلی استفاده کنید که قابلیت انعطاف بالایی داشته باشند؛ مثل میزهایی که قفسه دارند،  میز تلویزیون که کشوهای اضافه دارد و حتی مبل هایی که کشوها و فضاهای مخفی دارند.

 

بهترین طراحی اتاق پذیرایی
بهترین طراحی اتاق پذیرایی – طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

تنظیم روشنایی اتاق پذیرایی

روشنایی در ایجاد خلق و خوی آرام و راحت بسیار موثر است. بهتر است نور را لایه لایه ساطع کنید و منابع نور را در موقعیتهایی قرار دهید که توزیع مناسبی از نور بوجود بیاید. در بهترین طراحی اتاق پذیرایی استفاده از چراغ های رومیزی که نور را به سمت پایین متمرکز می کنند، افراد را به نشستن و آرامش تشویق می کنند. همپوشانی قوس‌های نور به جای دیوارها، صندلی ها را روشن می کنند و پیامی برای نشستن ارسال می کنند.

بهترین طراحی اتاق پذیرایی
بهترین طراحی اتاق پذیرایی – طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

قرار دادن تلویزیون در اتاق پذیرایی

اصولا از اتاق پذیرایی به عنوان یک فضای خانوادگی نیز استفاده می‌شود. بنابراین تماشای تلویزیون احتمالا کاربرد اصلی اتاق باشد. چه جدیدترین مدل را داشته باشید و چه مدل قدیمی، آن را در طراحی اتاق پذیرایی به عنوان یک ویژگی بگنجانید اما نباید غالب باشد. یک کتابخانه بهترین مکان برای قرار دادن تلویزیون است.

 

استفاده از دیوارها برای نمایش آثار هنری

دیوارهای بهترین طراحی اتاق پذیرایی زنده هستند و  از آنها برای نمایش آثار هنری یا مجموعه های جذاب استفاده می شود. اما نکته این است که آنها را در ارتفاعی آویزان کنید که با وسایل دیگر منزل یا معماری آن متناسب باشد. رایج ترین اشتباه در آویز کردن تصاویر و آثار هنری بالا بودن بیش از حد آنهاست.

بهترین طراحی اتاق پذیرایی
بهترین طراحی اتاق پذیرایی – طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

تناسب اندازه اتاق پذیرایی و وسایل

در طراحی اتاق پذیرایی باید از ابعاد کوچک فضا نهایت استفاده را کرد. با انتخاب مبلمان متناسب با اندازه آپارتمان، وسایل متنوعی را در فضاهای کوچک قرار دهید، از میان میز و صندلی‌ها گزینه هایی را انتخاب کنید که جلوی دید را نمی‌گیرند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

 

به صورت لایه لایه وسایل تزئینی را قرار دهید

برای رسیدن به بهترین طراحی اتاق پذیرایی، اشیای جالب تزئینی را در سطوح مختلف قرار دهید. به صورت ذهنی فضای پذیرایی را به بخش‌های پایینی، میانی و مرتفع تقسیم کنید و وسایل تزئینی را طوری بچینید که چشم به سمت بالا، پایین و اطراف حرکت دهد. مثلا یک پوست مصنوعی که کف اتاق را پوشانده، جذابیتی در زیر پا ایجاد می کند در حالی که یک سینی تزئینی زیبا که روی یک میز به صورت ایستاده قرار داده شده، توجه به قسمت میانی را افزایش می دهد و استفاده از بوم ها و سایه های شکننده و برجسته و چراغ ها و مجسمه های ایستاده توجه را در بالا نگه می‌دارد.

انواع نمونه طراحی های اتاق پذیرایی را می توانید در سایت های مختلف ببینید یکی از این سایت ها، الادکور است که تنوع و ایده های طراحی متفاوتی دارد.

بهترین طراحی اتاق پذیرایی
بهترین طراحی اتاق پذیرایی- طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

توجه به رنگ ها در طراحی اتاق پذیرایی

رنگ هایی مثل سبز یشمی، آبی یاقوتی کبود، قرمز یاقوتی و مرجانی نارنجی محیط های استثنایی و تا حدودی عجیب و غریب را تشکیل می دهند. استفاده از پارچه های طرح دار و شاد و همچنین کارهای هنری بزرگ با رنگهای جواهری،  لامپ ها، گلدان ها، تزئینات و وسایل رنگی یکدست احساس نشاط بوجود می آورند.

در انتخاب رنگ اندازه و ارتفاع سقف را نیز درنظر بگیرید. اگر می خواهید اتاق پذیرایی بزرگتر و روشنتر دیده شود، باید رنگهای روشن را انتخاب کنید. یا اگر فقط عصرها از اتاق پذیرایی استفاده می کنید، با کمک رنگ های تیره، جلوه ای دنج و صمیمی به آن بدهید و آن را به بهترین طراحی اتاق پذیرایی تبدیل کنید.

اگر اتاق پذیرایی بزرگی دارید، با استفاده از چندین رنگ مختلف، حالتی ماجراجویانه و خلاق به آن بدهید. البته درنظر بگیرید که نور طبیعی اتاق پذیرایی در انتخاب رنگ تأثیر دارد. اتاق پذیرایی رو به شمال و شرق با رنگهای خنکتر، از جمله سفید تا آبی و خاکستری تطابق بیشتری دارند. اتاقهای رو به جنوب و غرب نور زیادی از آفتاب دریافت می کنند، بنابراین برای ایجاد احساس آرامش در آنها، رنگهای سردتری را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب رنگ اصلی، با کمک یک یا دو رنگ دیگر در دوزهای کمتر گرما را به یک طرح خنثی اضافه کنید، رنگهای روشن را خنکتر جلوه دهید، دو انتهای یک فضای طولانی را بهم متصل کنید، و حتی رنگ اتاق پذیرایی را به رنگ کل خانه گره بزنید.

 

بهترین طراحی اتاق پذیرایی
بهترین طراحی اتاق پذیرایی – طراحی داخلی – چیدمان لوازم خانگی

نتیجه گیری

اگر به دنبال مشاوره در مورد بهترین طراحی اتاق پذیرایی هستید، تیم معماری افراز گاردن برای کمک به شما آمادگی لازم را دارد. هستیم. زیرا دانستن اینکه از کجا باید شروع کرد، چالشی بزرگ است، خواه با یک فضای خالی روبرو باشید، یا در یک اتاق بسیار شلوغ. بنابراین تلاش شد همه آنچه را که باید در مورد بهترین طراحی اتاق پذیرایی بدانید، پوشش داده شود. از نکات مربوط به مبلمان گرفته تا رنگ آمیزی،  چیدمان و کفپوش با توجه به اندازه، شکل یا جهت اتاق به جزئیاتی که باید پرداخته شد تا به انتخاب و ایده های مناسب برسید.

 

 

 

بهترین طراحی اتاق پذیرایی چگونه است؟

یک نظر برای “بهترین طراحی اتاق پذیرایی چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول

مقایسه

تماس فوری